Ostatnio mam szczęście. Przez ostatnie parę dni oglądam
głównie dziwne filmy. Słowo „dziwne” jest bardzo szeroko pojęte. Dla
jednych może oznaczać, że coś jest inne. Drudzy, kiedy film jest
spokojny, monotonny i zwyczajny, mówią: „to dziwne, nic się tam nie
działo, ale było ciekawe”.
Dlatego nie użyję tego słowa opisując Być jak John Malkovich. Stwierdzę, że
był inny od innych. Może nawet surrealistyczny...
Wydaje mi się, że Johna Malkovicha nie trzeba przedstawiać. Sądzę
jednak, że wypadałoby w skrócie opisać Craiga Schwartza: zapalony twórca
marionetek, zwariowany i bardzo ambitny, będący w (nie) szczęśliwym związku z Lotte, posiadającą
menażerię w domu. Pewnego (prawie słonecznego) dnia, odkrywa w swoim biurze
portal do głowy Johna Malkovicha...
Legenda głosi, że John Malkovich zaproponował
scenarzyście, że z chęcią wyreżyseruje ten film, pod warunkiem, że ktoś inny
będzie tytułowym bohaterem. Pomysł jak widać upadł ...
Kolejną ciekawostką jest drugie imię Malkovicha. W filmie brzmi ono Horatio. Naprawdę Gavin. Dlaczego zostało zmienione? Cóż ... jest to tajemnica.
Film został stworzony w konwencji komediowej. Tak
naprawdę, wydaje mi
się, że nic więcej nie mogę powiedzieć o tym dziele (poza tym, że był
bardzo
dobry), ponieważ był kompletnie zwariowany i trudno jakkolwiek go
zdefiniować.Nawet nie potrafię dobrze go opisać. Było to na tyle
oryginalne przeżycie, że jedyną rzeczą jaką mogę w tej chwili
stwierdzić jest to, że zachęcam do obejrzenia go i wyrobienia sobie
własnej opinii .
Reżyseria: Spike Jonze
Scenariusz: Charlie Kaufman
John Cusack - Craig Schwartz
Cameron Diaz - Lotte Schwartz
Catherine Keener - Maxine
John Malkovich - John Horatio Malkovich
BAFTA 2000: najlepszy scenariusz oryginalny (Charlie Kaufman)
MFF w Wenecji 1999: Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (Sekcja równoległa Spike Jonze za pomysłowo napisaną absurdalną satyrę połączoną z pasją reżyserską w wielkim stylu); Nagroda Specjalna (Nagroda Festiwalu Przyszłości Kina, wyróżnienie specjalne Spike Jonze)
Saturny 2000: najlepszy film fantasy, najlepszy scenariusz (Charlie Kaufman)
Critics Choise 2000: przełomowa rola roku (Spike Jonze, także za Złoto pustyni)
Satelity 2000: najlespza komedia lub musical, najlepsza aktorka drugoplanowa w komedii lub musicalu (Catherine Keener)
Film Independent 2000: najlepszy debiut scenariuszowy (Charlie Kaufman); najlepszy film debiutancki o budżecie powyżej 500 tys. $( Michael Stipe, Sandy Stern, Spike Jonze, Steve Golin, Vincent Landay)
MTV 2000: Złoty Popcorn: najlepszy nowy twórca (Spike Jonze)
Amerykańska Gildia Scenarzystów 2011: Lista 101 najlepszych scenariuszów wszech czasów (74. Charlie Kaufman)
NSFC 2000: najlepszy film; najlepszy scenariusz (Charlie Kaufman)
Amerykańskie Stowarzyszenie Montażystów 2000: Eddie (najlepszy montaż w musicalu lub komedii, Eric Zumbrunner)
BSFC 1999: najlepszy scenariusz (Charlie Kaufman)
LAFCA 1999: najlepszy scenariusz (Charlie Kaufman)
NYFCC 1999: najlepszy aktor drugoplanowy (John Malkovich); najlepsza aktorka drugoplanowa (Catherine Keener); najlepszy debiut filmowy (Spike Jonze)
Komentarze
Prześlij komentarz